کاربرد بلوک هبلکس و ویژگی های آن :

در فعالیت های ساخت و ساز و عمرانی، بتن های متنوعی با ویژگی های متفاوتی ساخته می شوند. یک نمونه از انواع بتن ها، بلوک هبلکس می باشد که به علت ویژگی های خاص خود، مورد توجه و استفاده بسیاری از ساختمان سازان قرار گرفته است. ما در این مقاله به بررسی کاربرد بلوک هبلکس و ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

برای استعلام قیمت بلوک هبلکس کلیک کنید.

درباره ی بلوک هبلکس :

بلوک هبلکس یا بلوک  ACC با نام های دیگری چون ACC,ALC و سیپورکس نیز شناخته شده اند. هبلکس یک نوع بلوک پیش ساخته ی سبک ساختمانی است که دارای ویژگی هایی چون عایق سرما و گرما، نارسانا بودن در مقابل جریان الکتریسیته و مقاوم بودن در برابر آتش و حشرات برای تخریب آن می باشد.

بلوک هبلکس با مخلوط شدن موادی چون آب ، ماسه سیلیسی ، آهک ، پودر آلومینیم و سیمان و سپس پختن آن ها در حرارت 200 درجه سانتی گراد و فشار 12 اتمسفر در اتوکلاو صورت می گیرد. کاربرد بلوک هبلکس و ویژگی های آن از جمله، عایق کاری ساختمان ها که قانون مهمی در ساختمان سازی است، مورد توجه مهندسان برای ساخت وساز قرار گرفته است.

برای باربری بلوک هبلکس میتوانید با باربری قم تماس بگیرید .

ابعاد بلوک هبلکس

بلوک هبلکس در ایران معمولا با طول 600mm ، ارتفاع 250mm و ضخامتی بین 75 الی 500mm ،تولید می شود. وزن یک متر مربع بلوک هبلکس حدودا 550 الی600 می باشد که این مقدار حدود یک سوم وزن یک متر مکعب آجر فشاری می باشد. حجم آن نیز به ضخامت 10cm ، در حدود 20 آجر فشاری می باشد.

 

کاربرد بلوک هبلکس :

بلوک های هبلکس در پروژه های ساختمانی به علت سرعت بالا در اجرا ، دستمزد کمتری را به دنبال دارد. همچنین به دلیل عایق بودن در برابر سرما و گرما ، معمولا به عنوان دیوار خارجی غیر باربر در ساختمان ها به کار می رود تا از حرکت هوای بیرون و درون جلوگیری می کند. همچنین از دیگر کاربرد بلوک هبلکس و ویژگی های آن که سبب مناسب بودن آن برای دیوارهای خارجی غیر باربر می شود این است که وزن بسیار کمتری دربرابر آجرهای سفالی و معمولی دارد و همچنین با استفاده از آن ها در مصرف فولادی و مصالحی که آن را پوشش می دهند مانند گچ و خاک گچ، صرفه جویی می شود. از طرفی دیگر چون ملات کمتری در ساخت و پوشش آن استفاده می شود، بارهای وارده به سازه را کاهش می دهد و همچنین موجب کاهش ابعاد سازه نیز می شود.

 

ویژگی های بلوک هبلکس :

یکی از پیشرفت های تکنولوژی جدید در تولید و ساخت مصالح ساختمانی، تکنولوژی بتن سبک می باشد. بلوک هبلکس که از سبک ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید که با توجه به کاربرد بلوک هبلکس و ویژگی های آن دارای یک سری نقاط قوت و ضعفی است که با این حال نسبت به بلوک های معمولی و سیمانی برتری خاص خود را دارد. در زیر چندی از مزایا و معایب بلوک هبلکس را آورده ایم :

 

مزایا

  • وزن پایین بلوک هبلکس نسبت به مصالح ساختمانی دیگر
  • وزن کم بلوک هبلکس، بار مرده ساختمان و همچنین مقدار مصرفی فولاد و بتن را کاهش می دهد.
  • قابلیت سوراخ کردن ، میخ زدن ، بریدن برخلاف مصالح دیگر مانند آجر و سفال
  • عایق بودن بلوک هبلکس نسبت به سرما و گرما باعث شده است که نیاز به مصرف مصالح و مواد عایق نداشته باشیم در نتیجه هزینه ها ی ساخت پایین می آید.
  • بلوک هبلکس را می توان هم با چسب و هم با ملات اجرا کرد. که این ویژگی باعث می شود سرعت اجرای بلوک هبلکس نسبت به مصالح دیگر بیشتر باشد.
  • مقاومت بالای این نوع بلوک در برابر رطوبت
  • عایق خوب صدا
  • مقاومت بالا در برابر حشرات موذی
  • سازگار با محیط زیست

 

معایب

  • ساختار متخلل آن سبب مقاومت فشاری کم می شود که برای دیوارهای باربر مناسب نمی باشد.
  • به علت پر حفره بودن بلوک هبلکس، جذب آب بالایی دارد. قبل از هر نوع عملی روی این نوع بلوک باید آن را خیس کرد.
  • هزینه ی بالای آن به علت مصرف سیلیس و پودر آلومینیم در آن

 

سخن آخر

از انواع کاربرد بلوک هبلکس و ویژگی های آن از جمله عایق گرما و سرما بودن ( که ماده سیلیس موجود در آن این خاصیت را ایجاد کرده است ) در ساختمان ، باعث شده مجوز های ساختمانی از شهرداری، جهت عایق بودن صادر شود و نیازی به استفاده از مصالح عایقی دیگر جهت جلوگیری از صدا و سرما و گرما نباشد.

 

همچنین بلوک aac که نام دیگر بلوک هبلکس است برای فروش در سایت هبلکس کویر موجود است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *